Lessen

Facebooktwitterlinkedinmail

onder deze lijst staat per les een korte beschrijving van de lesinhoud)

  • AERIAL YOGA
  • Yoga Meditatie
  • POWER YOGA
  • Easy Flow Yoga
  • Hatha Yoga
  • HOT YOGA
  • Ashtanga Yoga
  • Vinyasa Flow Yoga
  • Personal Training Yoga
  • Ayurvedische massage Therapie
  • Combi Personal Training + Ayurvedische massage

  •  

     

    AERIAL YOGA

AERIAL YOGA is een nieuwe yoga vorm waarbij gebruik gemaakt wordt van een Yoga doek dat aan het plafond bevestigd is.
Het wordt ook wel YOGA SWING genoemd.
Dmv dit doek kunnen allerlei yoga-oefeningen uitgevoerd worden die anders met de zwaartekracht omgaan dan “gewone” yoga oefeningen op de grond.
Het Yoga doek stelt je in staat om bewegingen te maken en houdingen aan te nemen die je niet voor mogelijk had gehouden !!!!!!

De Aerial Yoga lessen kunnen miv jan 2016 op de gewone knipkaarten gevolgd worden!

Yoga Meditatie

In deze lessen wordt aandacht besteed aan een aantal verschillende meditaties die gevolgd worden door een ademoefening en dan besloten met een slotmeditatie + ontspanning. Een heerlijk rustige les om lekker gelijk vanuit je werk naartoe te gaan en de werkdag van je af te schudden. Of om als je een tijdje tegen energie-vermindering of -tekort aanloopt, je energie weer helemaal naar boven te halen. Of om rust te vinden in periodes van extra spanning.
Of gewoon om te leren hoe je beter in contact kunt komen & blijven met je eigen krachten & talenten.

Poweryoga

Kijk onder ‘poweryoga’ in het menu.

Easy Flow Yoga

Dit is een zachtere minder zware vorm van Power Yoga. Bij Easy Flow Yoga lopen net als bij Power Yoga de oefeningen en series helemaal vloeiend in elkaar over zodat je als vanzelf in een flow komt in je bewegingen & ademhaling. Easy Flow Yoga ligt qua intensiteit tussen Hatha Yoga en Poweryoga in. De ademhaling staat, zoals bij iedere vorm van yoga, centraal.

Het tempo van de Easy Flow Yoga les ligt wat lager dan het tempo van de Power Yoga les, sommige oefeningen worden wat langer aangehouden en de ontspanning aan het einde van de Easy Flow Yoga les duur iets langer. Easy Flow Yoga geeft je sterke, lenige en soepele spieren, het bevordert het vermogen tot concentratie, ontspanning en een diepe ademhaling. Daarnaast verhoogt het je weerstand, vitaliteit en krijg je er meer energie door!

Hatha Yoga

Hatha Yoga is in feite de oorspronkelijke yoga. Het is een wat rustiger yoga-vorm dan poweryoga. Tenminse op het eerste gezicht. In werkelijkheid is hatha-yoga zo intensief als je zelf wilt. Het is een heel goede manier om gezond en verantwoord met beweging en ademhaling bezig te zijn, om je balans & houding te verbeteren (in alle opzichten, zowel innerlijk als fysiek) en ook om sterker en leniger te worden.
Je zou hatha-yoga kunnen zien als training op zich of als een heel solide ondergrond voor andere trainingen.

Hot Yoga

Dit is een flow yoga les met een hogere temperatuur in de zaal dan normaal gesproken, nl 25 graden en met veel opties voor de oefeningen, zodat je de les, net als bij poweryoga, helemaal op je eigen conditie & niveau van het moment kunt afstemmen.
De bedoeling van de warmte in de zaal is om sneller & gemakkelijker in de flow van de oefeningen te komen en er meer effectiviteit & profijt van te hebben omdat in de warmte je spieren soepeler worden en je door de warmte beter bij je kracht, energie & focus kunt komen.

De HOT YOGA lessen beginnen met een extra warmte & energie opwekkende adem-techniek. Daarna lopen de erop volgende oefeningen allemaal vloeiend in elkaar over zodat je als vanzelf in een oefen-flow & focus komt waarbij de warmte in de zaal je steeds verder helpt in de oefeningen.

De HOT YOGA les besluit met een ademtechniek die je lichaam helpt om de in de les uitgevoerde oefeningen dieper in je systeem te laten inwerken, waarna er een korte ontspanning volgt.

Ashtanga Yoga

Ashtanga yoga is een klassieke vorm van kracht-yoga. Ashtanga yoga is intensief.
Dat wil niet zeggen dat je er niet zonder yoga-ervaring aan zou kunnen beginnen, want ook in de ashtanga lessen is alle ruimte om als beginner rustig te kunnen starten.
Er zijn erg veel opties voor de verschillende oefeningen en je kunt in de lessen ook altijd tussendoor even rust nemen in de childspose. En de draad dan even later weer oppakken.Net als bij poweryoga wordt er gewerkt met zonnegroetseries. Maar dan anders.

De ashtanga yoga lessen zijn volgens een vast patroon opgebouwd. Deze lesopbouw blijft altijd hetzelfde. Het is wel zo dat er door te tijd heen telkens wat andere yoga-aspecten wat meer uitgewerkt worden. En er zullen ook zo nu en dan wat andere oefeningen extra uitgelicht en behandeld worden. Maar in grote lijnen blijven de lesopbouw en de volgorde van de oefeningen hetzelfde.
Dat heeft het voordeel dat je al je aandacht kunt richten op de oefeningen zelf. Je lichaam went nl na een tijdje aan de volgorde en dat maakt dat het geheel van de oefeningen al snel steeds vertrouwder wordt. De ashtanga yoga lessen duren anderhalf uur en worden in het engels gegeven.

Vinyasa Flow Yoga

De VINYASA FLOW YOGA lessen zijn net als de POWERYOGA LESSEN gebaseerd op zonnegroetseries. In de VINYASA FLOW YOGA lessen worden de zonnegroetseries alleen op een andere manier uitgewerkt en er komen wat meer opties voor wat intensievere en ingewikkelder oefeningen & houdingen aan bod. Dat wil niet zeggen dat je die ook gelijk moet kunnen of willen. Er zijn nl. ook altijd lichtere opties van dezelfde oefeningen & houdingen, zodat je de les evenzogoed helemaal op je eigen niveau van het moment kunt afstemmen. Verder komt het meditatieve aspect meer aan de orde in de VINYASA FLOW YOGA lessen. De les begint met een rustige meditatie en wordt vervolgens uitgewerkt tot een FLOW van verschillende oefeningen. In de VINYASA FLOW YOGA lessen wordt per maand een ander thema verwerkt. Dat thema wordt zowel in de oefeningen als in de meditaties uitgewerkt. De les besluit met een meditatie en een korte ontspanning.

De VINYASA FLOW YOGA lessen duren anderhalf uur. In de VINYASA FLOW YOGA les is halverwege de les een kort stukje dans (± 5 minuten). De functie daarvan is dat je door het dansen nog beter in je energie, kracht & flow komt.

Personal Training Yoga

Het is ook mogelijk om personal training yoga op afspraak te volgen bij Marjolein.Het zijn lessen van uur waarbij je onder persoonlijke begeleiding van Marjolein gaat werken aan het verbeteren van je technieken, sterke en eventuele zwakke punten.
Deze lessen worden gegeven op afspraak en kosten €45,- per les
(mail voor een afpraak en/of meer info: marjoleinschaaf@gmail.com)

Ayurvedische Massage Therapie

Ayurvedische Massage is een vorm van ontspannings-massage.
De behandelingen duren 30 minuten, kosten €25,- per sessie en worden gegeven door Marjolein.
(mail voor een afspraak en/of meer info: marjoleinschaaf@gmail.com)

Combi Personal Training + Ayurvedische Massage Therapie

Een half uur Personal Training Yoga met daarna een Ayurvedische massage van een half uur. Op deze manier krijg je eerst heel persoonlijke instructie + feedback mbt de uitvoering van yoga-oefeningen die het meest op jou persoonlijk van toepassing zijn op dit moment. En daarna krijg je een Ayurvedische massage die je helpt om allerlei blokkades ed op te ruimen zodat je nieuwe energie kunt toelaten. De combinatie werkt buitengewoon goed. De combinatie PT & AM kost nu ter kennismaking €35,- per sessie.
(mail voor een afspraak en/of meer info: marjoleinschaaf@gmail.com)

Yin Yoga

Yin Yoga is en vorm van yoga waarbij houdingen langer worden aangehouden, meestal zo’n 3 tot 5 minuten.
Er is een zo groot mogelijke ontspanning in de houding terwijl je hierin verblijft en daardoor ontstaat er een rekking die effect heeft op de diepere weefsels, het onderliggende bindweefsel.  In dit bindweefsel bevinden zich de botten, bloedvaten, zenuwen, energiebanen (meridianen) etc.
Tevens brengt  deze rekking in de gewrichten dat er hyaluronzuur wordt aangemaakt die er voor zorgt dat er vocht wordt aangetrokken waardoor de gewrichten langer soepel blijven. Gezond bindweefsel zorgt voor het goed funktioneren van de organen, stimuleert de bloedcirkulatie, geeft soepelheid  en flexibiliteit en heeft een genezende werking op het lichaam (zowel fysiek als mentaal). Blessures worden vaak voorkomen en genezen sneller met YinYoga. Yinyoga is ook erg goed voor mensen met o.a rug-,nek-,schouderklachten,artrose,arthritis,chronische vermoeidheid,stress,heup-,knie- en liesproblemen.
De Yin-houdingen zijn vooral liggende en zittende houdingen en hoewel ze er wellicht passief uitzien is het een intensieve vorm van yoga.
Juist doordat je zo lang in een houding verblijft kan het als meditatief ervaren worden. Deze vorm van yoga kan zowel voor beginners als mensen die meer bekend met yoga zijn fijn zijn om te doen. En ook hier geldt weer dat het belangrijk is om voor jezelf te voelen waar jouw grens ligt op dat moment en die te respecteren.

Vaak worden er ook wat lichte hatha oefeningen in gebracht en de les wordt afgerond met een eindontspanning.